Dat ik gek ben op chocolade, dat is iedereen inmiddels wel duidelijk. Tot vorig jaar verslond ik dagelijks een zak M&M’s. Beetje vies, maar ik werd er hartstikke gelukkig van. Tenminste, van de eerste 30 stuks. Daarna werd ik misselijk, en kwam het besef dat die vrolijk gekleurde korrels vol troep zitten. Sinds vorig jaar ga ik iets bewuster met voeding om. Lees: ik eet chocola van betere kwaliteit. En ik heb een ware ontdekking gedaan: Andere Chocolade. Een maandelijkse box die op je deurmat valt, met 4 repen chocola erin. Welke dat zijn, is altijd een verrassing, net als het thema. Vorige maand kreeg ik de Madagascar box.Chocolade cadeau

Om op te vreten..
Sowieso qua uiterlijk, maar met de binnenkant zat ’t ook goed. Een ding zat al mee: het waren repen met minimaal 66% cacao. De Chocolate Tree – Madagascar reep zelfs 72%, met een aardse ondertoon en fruitige, zoete nasmaak. Dan de reep van Omnom, van de bean-to-bar chocolademakers van IJsland. Met een zoete fruitexplosie. Maar de verpakking wint hier, die bewaar ik! De Madecasse – Toasted Coconut, uhm, ik weet niet wat ik daarvan moet vinden. Ik vind ’t superlekker als iemand t in zn haar heeft, maar om ’t te eten of drinken, nee dank je. Maar ik durf wel te zeggen; ben je een cocoslover, dan zit je hiermee op een roze wolk. En als laatste m’n favoriet.. de Menakao – cocoa nips & sea salt. Ik ben gek op crunchy dingetjes. Gemaakt in de chocoladefabriek in de hoofdstad van Madagascar; Antananarivo.

Behind the scenes
M’n nieuwsgierigheid naar de chocola was gestild. Nu was degene die achter dit concept zit aan de beurt: Siebrigje Dijk, de ondernemende chocofreak. Ze studeerde Sociale Geografie in Amsterdam en woonde daarna twee jaar in China. Toen ze weer terugkwam, ontdekte ze de chocolade van de Chocolate Makers; twee vrienden met een chocoladefabriekje, gewoon in haar eigen stad. Ze was mateloos geïntrigeerd. In de jaren die volgden leerde ze steeds meer van dit soort bijzondere kleine chocolademakers kennen. Tijd voor een vragenvuur.

Chocolade cadeau

Hoe ben je op dit geniale concept gekomen?
“Ik kwam steeds meer toffe chocolademakers tegen, en vroeg me af waarom nog zo weinig mensen hiervan afwisten. Het idee om een chocolade-abonnement te beginnen ontstond begin 2015. Ik wilde mensen elke maand opnieuw verrassen met chocolade en ze bekend laten maken met verschillende chocolademakers van over de hele wereld. Nog geen half jaar later ging de website online en ploften de eerste doosjes op de deurmat. In heel Nederland.”

En hoe kwam je op de Madagascar-box?
“Ik doe heel veel research naar chocolade, nieuwe makers en de ontwikkelingen in de fine chocolate wereld. Zo hoorde en las ik veel over Madagascar. In Afrika groeit het merendeel van de cacao, maar dat verdwijnt bijna allemaal in de repen die je in de supermarkt kunt kopen. Dit is namelijk cacao van een lage kwaliteit, en je hebt juist smaakvolle cacao nodig wil je een mooie reep kunnen maken. Het is bijzonder dat op Madagascar wel hele goede cacao groeit, en dat steeds meer makers hiermee aan de slag gaan. Ook wist ik dat er twee chocolademerken waren die hun repen op Madagascar lieten maken, wat voor het land veel meer economische ontwikkeling betekent. Iets wat ik graag ondersteun. Dus toen was het thema Madagascar snel bedacht.”

Is het een uitdaging om steeds een nieuw thema te verzinnen?
“Meestal krijg ik het idee voor een thema vlak voor het slapen gaan, of ’s ochtends vroeg, en vaak weet ik dan ook al welke repen daar dan goed bij passen. Het viel me bijvoorbeeld op met hoeveel passie en gedrevenheid chocolademakers over het vinden van de juiste cacao praten. Bijvoorbeeld Willie Harcourt Cooze, hij werd geportretteerd in een serie van het britse Channel 4, over het opbouwen van zijn chocolademerk ‘Willie’s cacao’. (Je kunt hem trouwens vinden op youtube, aanrader!) Het is fantastisch om te zien hoe hij, bijna op het maniakale af, bezig is om de perfecte chocolade te maken. Het idee van de ‘Crazy in Love’ box is dan ook met hem begonnen, en het duurde niet lang voor ik de overige drie repen die daar goed bij passen, ook bedacht had.”Chocolade cadeau

Ligt je hele huis vol met chocoladerepen?
“Ja! De chocoladekamer, waar ik ook inpak, ligt behoorlijk vol. Ik heb voorraad, maar ook veel half opgegeten samples. Gelukkig heb ik oempaloempa’s die mij geregeld helpen en die het geen probleem vinden om mee te testen. Dat houdt mijn voorraad ook wat binnen de perken..”

Waar haal je je geluksmomentjes uit met Andere Chocolade?
“Ik vind het heel bijzonder als mensen hun verhalen of foto’s delen, bijvoorbeeld op social media of per e-mail. Dat ze nu bijvoorbeeld veel meer genieten en zich niet schuldig voelen. Ik hoor ook vaak dat het echt een familie ding is. ’s avonds met zijn allen op de bank, met de doos erbij, het verhaaltje lezen uit de uitlegfolder, en van alle vier repen een klein blokje eten. Eén klant vertelde dat ze altijd een groot stuk neemt als ze in bad gaat, en het dan heel langzaam laat smelten. Fantastisch! Ik ‘verpest’ ook veel mensen. Als je namelijk éénmaal ontdekt hebt dat er chocolade bestaat met zóveel smaak, dan worden de supermarktrepen heel laf en zoet..  Ik word blij van dat soort verhalen omdat ik dan mijn doel heb bereikt: mensen kennis laten maken met (letterlijk!) andere chocolade.”

Net als voor mij destijds, is chocolade voor veel mensen nog snoep. Zoet, vet en snel achter elkaar dooreten. Dat was het voor Siebrigje ook. Nu niet meer. Lang leve de chocolademakers, die smaken uit de cacao te halen, in plaats van de reep vol te stoppen met suiker. Zo heb je met 1 of 2 blokjes al genoeg. Naja, ik denk dat ik er wel iets meer nodig heb.. Ben je gek op verrassingen en chocola? Dan is dit echt iets voor jou. Volg het cacaospoor naar een abonnement of losse box: www.anderechocolade.nl

Chocolade cadeau

Fotografie
1 en 4: Looselab
2 en 3: Eva Broekema Photography – www.evabroekema.com